Arabalsaadna303الموسوعة الشاملة
Logo

بقلم: محمود السعدني مسجون في سجن الواحات

📅7 يونيو 2026
⏱️2 دقائق قراءة

بقلم: محمود السعدني مسجون في سجن الواحات

الكاتب الساخر محمود السعدني

. _ موسوعة السعدني _ محمود السعدني مسجون في سجن الواحات .. وكان الضباط يخلوه يقعد معاهم بدل ما يشقى في الجبل علشان دمة خفيف طبعا ! 

وفي يوم من الأيام قام الشاويش "متى" يجري وراه وهو بيقول .. والمسيح لأكسر لك رأسك ! 

وبعد ما حل المساجين الموضوع , اتضح ان سبب الخلاف هذا الحوار اللي دار بين الشاويش متى و عمنا محمود السعدني !

- السعدني حب يعرف ليه الشاويش زعلان ومهموم بعد عودتة من الأجازة .

- الشاويش : اصل الواد ابني اخد الأعدادية .

- السعدني : طيب ودي حاجة تزعل يا حضرة الصول ؟ دا ابنك يبقى عبقري .

- الشاويش : اصل اللي مدايقني يا سعدني ان الواد عايز يكمل تعليمه والحال زي ما انت عارف ع القد ! . 

- السعدني : يا راجل واحد عبقري زي ابنك لازم يكمل تعليمه وأهو التعليم مجاني وربنا يساعدك لحد ما يأخد التوجيهية.

-الشاويش : طيب وبعد الثانوية يا سعدني يروح فين ؟

- السعدني : يروح الجامعة يا حضرة الصول .

- الشاويش : جامعة ايه انت الاخر .. هو انا معايا فلوس ! دا أنا بستلف على ماهيتي مرتين علشان امشي حالي .. تقوللي يروح الجامعة !؟ 

- السعدني : طبعاً يروح الجامعة واد عبقري زي ده لازم يروح الجامعة ويخش كلية طب او هندسة او حتى حقوق او اداب ويبقى مثقف ! . 

- الشاويش : مثقف ! يا فرحتي .. طب وبعد كده !؟

- السعدني : يجي معانا هنا يا شاويش ! (السجن) ههههههههههه 

واشار السعدني للمساجين وقال : اهم كل اللي انت شايفهم دول جم هنا علشان مثقفين !

من كتاب الطريق الى زمش

للمزيد اضغط هنا... 

 

التعليقات (0)

كن أول من يترك تعليقاً على هذا المقال.

إذا كانت لديك أي معلومات إضافية حول هذا الموضوع، يُسعدنا تزويدنا بها من خلال مراسلتنا.
ولا تنسَ ترك تعليقك، فرأيك محل اهتمامنا 👇

أضف تعليقاً